2013. 03. 08.

Mire is való a magaságyás? (és hogyan készítsünk egyet alacsony költséggel)


A magaságyás előnyei rendkívül sokfélék. Lehetővé teszi a növénytermesztést ott is, ahol a föld minősége vagy más környezeti feltételek (például betonozott udvar) ezt nem teszik lehetővé. Egy kerten belül különböző talaj- és vízigényű növények is termeszthetők. Segít távol tartani a gazt, nem kaparja ki a növényeket a kutya.
Fájós derekúaknak nem kell nagyot hajolgatni a kertészkedéshez.
Lehetővé teszi, hogy mozgáskorlátozott emberek is kertészkedhessenek, akár kerekesszékben ülve is.

Mi egy betonozott kertrész ideiglenes (a beton végleges felszedéséig tartó) hasznosítására építettünk magaságyást.


A magaságyás készülhet téglából, betonból, de a legnépszerűbb alapanyag a fa.
A profik az időjárás viszontagságainak ellenálló cédrust vagy vörösfenyőt ajánlják, én azonban kb 3 éves futamidővel kalkulálva inkább az olcsóbb, bárhol kapható gyalult fenyődeszka mellett döntöttem.
Mivel étkezési célú növényeket is termesztünk az ágyásban, ezért én nem alkalmaztam semmilyen felületkezelést. A deszkák élettartamát így is meg lehet hosszabbítani azzal, ha geotextíliával kibéleljük a magaságyást, így védjük a deszkát a talajjal történő közvetlen érintkezéstől és megakadályozzuk a föld kimosódását is az ágyás résein.

Az ágyás magassága 20-30 cm-től 80 cm-ig bármekkora lehet, érdemes a választást több szempontból is átgondolni. A 80 cm-es magaságyás egy 2 m x 4 m alapterületen kb 6,5 m³ földet igényel. Ez azért nem kis mennyiség, ezért én a 45 cm-es magasság mellett döntöttem. Mivel betonra építettem, tartottam tőle, hogy ennél kisebb magasság esetén a nyári hőségben az átforrósodott beton kiszárítja a földet.

Bálint gazda a speciális rétegrenddel épített magaságyást ajánlja, de én (mivel betonra építettem az ágyást) ebből csak annyit alkalmaztam, hogy ágakat és száraz leveleket lapátoltam a keretbe töltött komposzt/föld keverék alá. Ezek bomlása egyrészt táplálja a felette lévő talajt, másrészt pedig segít a pangó vízfelesleg elvezetésében.
Télire száraz avarral fedtem be a magaságyást, amit most a tavasz érkeztével be fogok forgatni a földbe, adok hozzá még egy kis komposztot és már indulhat is a primőr palántázás.

Idén egy újítást is bevezetek: PVC csövekből fóliasátrat építek a magaságyás fölé, így kb 2 hónappal előrébb tudom hozni a melegigényesebb növények szezonját.